ثبت نام  ورود به حساب کاربری
 ۰۲۶۳۶۶46866 - ۰۲۶۳۶۶79282 |   _  | info@karajparsclinic.com
دسته بندی ها
آخرین دیدگاه ها

    فعلا موردی یافت نشد!

درمانگاه شبانه روزی پارس ،درمانگاه فردیس ،درمانگاه کرج ، کلینیک پارس ، ارتوپد،اطفال،جراحی،مامایی،زیبایی، دندانپزشکی ، دندان ، دندانپزشکی در کرج ، دندانپزشکی در فردیس ، درمانگاه
جرم گیری دندان
درمانگاه شبانه روزی پارس ،کلینیک پارس ،،درمانگاه ،درمانگاه شبانه روزی ،دندانپزشکی ،جرم گیری ،جرم گیری دندان

جرم گیری دندان چیست ؟

پلاک های میکروبی که به رنگ زرد یا سفید هستند با املاح بزاقی به سطح دندان می چسبند و جرم دندان ها را تشکیل می دهند . جرم دندان با رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن از بین نمی رود . اگر بخواهیم مثال واضحی از جرم دندان را بیان کنیم باید به کتری های خانگی اشاره کنیم قطعا شاهد بوده اید که درون کتری های خانگی را پس از مدتی آهک احاطه می کند و با آب و ماده شوینده معمولی پاک نمی شود جرم دندان نیز به همین صورت است همانند آهک که کتری را احاطه می کند ، جرم نیز دندان ها را پوشش می دهد که این پلاک های دندانی را بدون جرم گیری دندان و مراجعه به دندانپزشک نمی توان از بین برد . جرم روی دندان باعث ایجاد بوی بد دهان و به خطر افتادن سلامت دندان و لثه می‌شود. مصرف مواد غذایی و رنگی از جمله چای و قهوه باعث ایجاد جرم روی دندان ها می‌شود و از بین بردن آن نیازمند یک روش کاملا سالم و پزشکی است تا لایه هی انباشته شده جرم را از سطح دندان از بین ببرد

 

علت ایجاد جرم روی دندان

زرد شدن دندانها علل زیادی دارد بعضی از خوارکی ها و رعایت نکردن بعضی نکات از عوامل ایجاد جرم می باشد. البته بعضی از افراد مادرزادی رنگ دندانهایشان کمی زرد رنگ است؛ که نمی توان آن را جرم دندان نامید.

پلاک‌های میکروبی که به رنگ زرد یا سفید هستند همراه با املاح بزاقی بر سطح دندان‌ها می‌چسبند و جرم دندان را تشکیل می‌دهند. برای برداشتن جرم‌های دندانی، باید جرم‌ گیری دندان کرد. جرمگیری دندان به دو صورت دستی و یا استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک در دندانپزشکی ها انجام می‌گیرد.در ادامه به عوامل تاثیر گذار اشاره خواهیم کرد:

● مسواک زدن

حتما مسواک زدن را در طول روز رعایت کنید که این مشکل به وجود نیاید و دچار پوسیدگی دندان نشوید. مسواک زدن مخصوصا در شب بسیار ضروری است؛ چون شما در طول روز غذا می خورید و اگر مسواک نزنید موادغذایی لابه لای دندانها می ماند و در نتیجه باعث به وجود آمدن جرم می شود.

● بزاق دهان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بزاق دهان نیز یکی از عوامل به وجود آمدن جرم روی دندانها می باشد. حتی اگر در طول روز غذا نخوردید، مسواک را نباید حذف کنید؛ چون بزاق دهان نیز جرم دندان ایجاد میکند.

● عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

 مسواک نزدن به موقع و یا تنها یک بار در روز و ماندن باقی مانده های مواد غذایی بر روی دندان ها به مدت طولانی به طوری که دیگر با مسواک قابل تمیز شدن نباشند .


● کشیدن سیگار

 سیگار یکی از عواملی است که باعث جرم دندان می شود و در طی استعمال دخانیات به مدت طولانی دندان ها ظاهر ناخوشایندی به خود خواهند گرفت .


● تغذیه ی نامناسب

 مصرف بیش از حد مواد چسبناک و شیرینی جات و همچنین افرادیکه بیش از حد نوشیدنی های رنگی استفاده می کنند مانند چایی .


● استفاده از مسواک خالی بدون خمیر دندان

 برخی به علل مختلف مثلا اینکه از خمیر دندان بدشان می آید و … هنگام مسواک زدن از خمیر دندان استفاده نمی کنند .


● عدم استفاده از نخ دندان

مواد خوراکی که به دندان می چسبند با مسواک زدن صحیح از بین می روند اما موادی که در لا به لای دندان ها می مانند به وسیله ی مسواک از بین نمی روند و برای تمیز کردن آن ها باید از نخ دندان استفاده شود و در صورت عدم استفاده ، این موضوع علتی می شود برای به وجود آمدن جرم و نیاز به جرم‌ گیری دندان .


● عدم انجام معاینات به موقع

 عدم مراجعه ی به موقع به دندانپزشک و معاینه های دندانی .


● درمان نکردن دندان های نامرتب

در شرایطی که دندان دچار بهم ریختگی بوده و در ردیف مرتبی نباشند مسواک زدن به طور صحیح انجام نمی پذیرد و به علت عقب و جلو بودن دندان ها جرم در میان آن ها باقی می ماند توصیه می شوند کسانیکه دندان های نامرتب دارند به موقع به انجام ارتودنسی اقدام نمایند .

 

● عارضه های وجود جرم بر روی دندان ها 

○ ایجاد بوی بد دهان
○ بروز پوسیدگی در دندان ها
○ برخی مواقع خونریزی لثه
○ تغییر رنگ دندان ها
○ تحلیل لثه


جرم گیری دندان چگونه انجام میشود؟

. هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید یک چکاپ کامل از دهان و دندان شما صورت گرفته و نوع جرم گیری مناسب شما مشخص می شود اگر شما نیاز به جرم گیری معمولی داشته باشید این فرایند خیلی آسان است . دندانپزشک از تجهیزات مختلف استفاده خواهد کرد که برخی از آن ها بسیار نوک تیز هستند که بدین وسیله دندانپزشک ریشه ی لثه را تمیز می کند تا تمامی پلاک های احتمالی زیر لثه حذف شوند در این لحظات احساس خراشیده شدن یا ضربه خواهید داشت این فرایند دردناک نیست تنها فشار اندکی در لثه ها خواهید کرد .

جرم گیری دندان به دو صورت دستی و یا با استفاده از اولتراسونیک در دندانپزشکی قابل انجام است.

● اولتراسونیک

اولتراسونیک از انواع ابزارهای فراصوتی در دنیای پزشکی است که با ارتعاشات آن، می‌توان کارهای متفاوتی را انجام داد. ارتعاشات قلم اولتراسونیک باعث کنده شدن بخش‌های سخت شده پلاک‌های دندانی می‌شود و به سادگی جرم‌گیری انجام می‌شود.

برای جرم‌گیری با دستگاه اولتراسونیک باید سر دستگاه سرد نگه داشته شود و آب روی دندان‌ها برای شستن پلاک‌ها، اسپری شود.

○  مرحله ی اول جرم گیری دندان با اولتراسونیک 
اولین مرحله کورتاژ است بدین ترتیب که اگر پس از برداشتن جرم و حذف پلاک های دندان باز هم عفونت در لثه باقی بماند با حذف بافت عفونی اصطلاحا کورتاژ لثه انجام می شوند .

○ مرحله ی دوم ( بروساژ )
در این مرحله از جرم گیری ، دندان ها توسط دندانپزشک به خمیر مخصوصی آغشته شده سپس توسط وسیله ای که بر سر آن برسی طراحی شده است شست و شو داده می شوند این کار باعث از بین رفتن لکه ها و سفید شدن دندان ها می شود .

○  مرحله ی سوم ( صیقل دادن به دندان ها ) 
این مرحله آخرین مرحله از جرم‌ گیری دندان می باشد که پاکسازی عمقی انجام می شود در این مرحله پاکسازی دندان و از بین بردن کامل پلاک ها و لکه های دندانی بدون فشار مستقیم انجام می شود که برای اینکار از اسپری هوا ، بی کربنات و جت آب استفاده می شود .

 


● ابزار  دستی 

روش دیگر جرم گیری دندان ها، استفاده از ابزارهای دستی جرم‌گیری است. این روش برای افرادی که جرم‌های سطحی روی دندان‌هایشان دارند، مناسب است. در این روش جرمگیری دندان، دندانپزشک به صورت دستی، پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را می‌تراشد.

 


مزایای جرم گیری دندان

 از بین رفتن التهاب و ورم لثه می‌شود.

 حذف جرم از روی دندان  و کاهش پوسیدگی دندان و بیماری  های لثه

 جلوگیری از انتشار عفونت در دیگر قسمت های بدن.

●  از بین رفتن لکه های طراف دندان .

●  در صورت وجود بیماری لثه ای بوی بد دهان نیز از بین خواهد رفت.

 پاکیزه شدن دندان و داشتن لبخندی سالم و زیباتر

 پیشگیری از هزینه های بیشتر در آینده

 

عوارض جرم گیری دندان 

درمان های جرم گیری دندان در زمره ی تکنیک های پرخطر قرار نمی گیرند پس عوارض خطرناکی نخواهند داشت


● احتمال ایجاد خونریزی لثه و یا ایجاد عفونت 
این اتفاق ممکن است یکی از عوارض جرم گیری دندان باشد که اگر دندانپزشک پیش بینی کند که این اتفاق برای شما رخ خواهد داد از آنتی بیوتیک ها استفاده می کند .

● ایجاد حساسیت پس از انجام جرم گیری دندان 
این اتفاق جای نگرانی ندارد و عارضه ای موقت است که از بین خواهد رفت 


علت حساسیت دندان بعد از جرمگیری

گاهی بعد از جرم‌گیری دندان‌ها، حساسیت دندانی ایجاد می‌شود. شاید تصور کنید که بخشی از مینای دندان شما از بین رفته است و به همین دلیل نسبت به سرما و گرما، دچار حساسیت دندانی شده‌اید. نگران نباشید. این روند کاملاً طبیعی است. بعد از چند روز شاهد کمتر شدن حساسیت دندانهایتان خواهید بود.

دلیل ایجاد این حساسیت، درواقع از بین رفتن بخش سنگینی از جرم‌های دندانی در امتداد لثه بوده است که با برداشتن آن‌ها، بخش‌هایی از ریشه دندان‌ها، به محیط بیرون اکسپوز می‌شود. درواقع ریشه دندان‌ها با محیط، ارتباط کوچکی برقرار می‌کنند که منجر به ایجاد حساسیت دندانی تا چند هفته خواهد شد.


می توان از خمیر دندان ضد جرم استفاده کرد؟

قطعا جواب این سوال خیر است! چراکه جرم های دندانی با مسواک و یا خمیر دندان ضد جرم از بین نمی رود و این فقط یک تبلیغ است شاید برای مسواک زدن از بقیه خمیر دندانها مفید تر باشد اما برای از بین بردن جرم ها کمکی نمیکند. در این شرایط فقط یک متخصص با استفاده از تخصص خود می تواند در جرم گیری دندان به ما کمک کند.


آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟

وجود جرم در دهان خطرناک است نه عمل جرم گیری. وجود جرم در دهان زنگ خطری جدی برای ایجاد عفونت در بافت لثه و آسیب جدی به دندان ها است. این درمان باعث از بین رفتن تمامی رسوبات داخل دهان می‌شود.

باور غلطی که در میان عموم رواج دارد این نکته است که این درمان باعث نازک شدن مینای دندان و از بین رفتن آن می شود

جرم دندان به مرور زمان باعث از بین رفتن بافت لثه، تحلیل لثه و در نهایت لق شدن و افتادن دندان خواهد شد.

 

تفاوت جرم گیری دندان با بلیچینگ چیست ؟


این دو کار کاملا با یک دیگر متفاوتند ، بلیچینگ یک کار درمانی است که در آن تنها عمل سفید کردن دندان ها انجام می گیرد و هزینه بیشتری نسبت به جرم گیری دندان دارد همچنین بیمه های درمانی بلیچینگ را پوشش نمی دهند در حالیکه جرم گیری دندان یک کار درمانی است و برای رفع جرم های دندانی استفاده می شود .

 

هزینه جرم گیری دندان چقدر است؟

قیمت این درمان با توجه به میزان جرم روی دندان محاسبه می‌شود، هرچه مقدار جرم نفوذ کرده زیر لثه بیشتر بوده زحمت بیشتری برای از بین بردن جرم و پاکسازی عمیق لثه‌ای نیاز است. بعد از انجام درمان و برؤساژ دندان هزینه مورد نظر با توجه به میزان جرم روی دندان محاسبه خواهد شد.

 

جرم گیری دندان چند وقت یکبار باید انجام شود؟

این موضوع بستگی به جنس دندان های هر فرد و مواد غذایی مورد استفاده شخص خواهد داشت و ممکن است در فردی لازم باشد تا در مدت زمان کوتاهتری برای جرمگیری دندان اقدام شود و بالعکس. اما به طور کل توصیه می شود حداقل یکبار در سال برای جرمگیری دندان زیر نظر دندانپزشک مجرب اقدام نمایید.


آیا جرم گیری مینای دندان را از بین می‌برد؟

متأسفانه باور غلطی در بین عموم مردم جا افتاده است که جرمگیری دندان موجب از بین رفتن و نازک شدن مینای دندان می‌شود. این در حالی است که دستگاه‌های جرم گیری تنها توان برداشتن جرم‌های دندانی را دارند و به هیچ عنوان آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کنند.

این افراد اگر از معایب جرم روی دندان آگاهی داشته باشند، به هیچ عنوان جرم گیری دندان را مضر تلقی نمی‌کنند. جرم‌های دندانی نه تنها باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، بلکه لثه و بافت‌های لثه را تخریب می‌کنند و باعث ایجاد تحلیل لثه و در نهایت، لق شدن دندان‌ها می‌شوند.