ثبت نام  ورود به حساب کاربری
 ۰۲۶۳۶۶46866 - ۰۲۶۳۶۶79282 |   _  | info@karajparsclinic.com
دسته بندی ها
آخرین دیدگاه ها

    فعلا موردی یافت نشد!

درمانگاه شبانه روزی پارس ،درمانگاه فردیس ،درمانگاه کرج ، کلینیک پارس ، ارتوپد،اطفال،جراحی،مامایی،زیبایی، دندانپزشکی ، دندان ، دندانپزشکی در کرج ، دندانپزشکی در فردیس ، درمانگاه
جراحی لثه
درمانگاه شبانه روزی پارس،کلینیک پارس ،درمانگاه پارس ،درمانگاه ،جراحی لثه ،لثه ، پرودنتیت  ،دندانپزشکی

جراحی لثه چگونه است ؟

پریودنتیت یک نوع شدید از بیماری های لثه است که در آن التهاب لثه بدتر شده و پیشرفت می کند و منجر به از بین رفتن استخوان و بافت دندان می شود. در طی این پروسه، بافت لثه رفته رفته ضعیف تر شده و از دندان ها جدا می شود این مسئله می تواند باعث ایجاد یک فضا میان دندان و بافت لثه شود و باکتری های بیشتری در این حفره ها جمع شده و در نهایت منجر به عفونت خواهد شد. سرانجام چنین بیماری هایی آسیب رسیدن به دندان و از بین رفتن استخوان است.

روش های مختلفی برای درمان بیماری های لثه وجود دارد در برخی از مواقع، ممکن است برخی از بیماری های پریودنتیت با استفاده از روش های درمانی ساده برطرف نشوند و در این صورت دندانپزشک ممکن است تشخیص دهد که جراحی پریودنتال لازم است که از آن با عنوان جراحی لثه و یا پیوند لثه نیز یاد می شود.

معمولا التهاب لثه به دلیل عدم بهداشت دهان، پلاک و تجمع مواد روی دندان و لثه ایجاد می شود. در برخی از مواقع رسیدگی به موقع به این بیماری می تواند به بیمار کمک کند تا نیازی به انجام عمل جراحی نداشته باشد.

گاهی اوقات ممکن است که جراحی به صورت سرپایی باشد، که به چنین مواردی هم، جراحی لثه می‌گویند.

 


از اصلی ترین دلایل بیماری هایی که منجر به این جراحی می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● بروز بیماری به دلیل عفونت و بیماری های مزمن

● جمع شدن پلاک و باکتریها در اطراف لثه و دندان

● مصرف بعضی از داروها

● وجود کیست و تومو

 

اهداف مختلف استفاده از این روش درمانی عبارتند از:

هدف از انجام جراحی لثه ، درمان بیماری های جدی مربوط به  بافت لثه و رفع تمام پیامدهای آن است  از جمله :

● رشد مجدد استخوان ها و بافت های آسیب دیده

● جلوگیری از از دست دادن دندان

● کاهش فاصله میان لثه و دندان ها که به عنوان مثلث سیاه شناخته می شود

● تغییر شکل استخوان فک برای کاهش خطر رشد باکتری در شکاف استخوان

● از بین بردن باکتری ها و عفونت

●  در برخی موارد علت انجام جراحی لثه زیباسازی آن می باشد.


گینوییت چیست؟

گینوییت نوع خفیفی از بیماری لثه است که می تواند باعث قرمزی لثه، تورم و خونریزی آن شود. بیشتر اوقات، لثه به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان، پلاک و تارتار دندان، دچار چنین بیمیاری می‌شود. درمان حرفه ای توسط دندانپزشکان و انجام جراحی لثه می‌تواند از بروز چنین بیماری پیشگیری کند یا حتی آن را درمان کند.


کاربرد های مختلف  جراحی لثه 

● فرم دادن مجدد یا پیوند بافت جدید

● پوشش ریشه دندان ها در بخش‌هایی که بافت لثه از بین رفته

● ترمیم عدم حجم مورد نیاز  از بافت لثه

● افزایش طول تاج دندان برای داشتن لبخندی زیباتر


انواع جراحی لثه

نوع روش جراحی که دندانپزشک جراح در نظر میگیرد مستقیما بستگی به نوع و شدت بیماری و سلامت عمومی بیمار دارد. قبل از هر نوع از روش های عمل جراحی لثه، جراح دندانپزشک، لثه ها و اطراف آن ها را با دقت و به صورت تخصصی تمیز میکند. او تمام پلاک ها، تارتار و باکتری های دندانی را از بین میبرد. زیرا اگر چنین کاری انجام ندهد قطعا حین عمل عفونت و التهاب بافت لثه، زیر تیغ جراحی بیشتر میشود.

♦ درمانی 

● جراحی لثه برای کامپوزیت

نوع جراحی لثه به نوع و شدت بیماری لثه بستگی دارد. قبل از جراحی، جراح دندان، پاک سازی کاملی از لثه ها صورت می دهد. یکی از روش های شناخته شده deep scalingیا تراش عمیق لثه ها می باشد که حذف جرم ها و باکتری های دندان جز آن می باشد.

 ●  جراحی لثه برای روکش

روش دیگری که به ترمیم ریشه لثه شناخته می شود و می تواند سطح ریشه ی دندان ها را صیقلی تر کرده و در نتیجه ایجاد حفره برای تشکیل جرم و باکتری کاهش می یابد. هر گونه جرم موجود در لثه ها نیز با این روش حذف می شود. تراش عمیق لثه ها و ترمیم دندان معمولا در یک زمان رخ می دهند.

● جراحی فلپ flap surgery

این جراحی لثه به کسانی که جرم عمیق در ناحیه پاکت دندان دارند، بسیار کمک می کند. این روش شامل بالا بردن لثه ها از روی دندان ها و حذف جرم دندان است. پس از این که جراح ناحیه را تمیز می کند و جرم را پاک میکند، مجددا لثه را به دندان ها وصل می کنند و برای کسب نتیجه بهتر استخوان فک نیاز به شکل دهی مجدد خواهد داشت.

● پیوند استخوان bone grafting

وقتی استخوان اطراف ریشه دندان آسیب دیده و یا از بین رفته، فرد نیاز به پیوند استخوان پیدا می کند. این فرآیند شامل جایگزینی استخوان آسیب دیده با استخوان جدید است. این استخوان ممکن است از استخوان های فرد تامین شود یا از استخوان های اهدایی و آزمایشگاهی باشد. هدف پیوند استخوان، نگه داشتن ریشه دندان در جای خود و کمک به رشد آن می باشد.

● تولید هدایت یافته بافت

در طول این فرآیند، یک جراح دندان، تکه‌ی کوچکی از بافتی تور مانند را بین دندان و لثه قرار می دهد. این ماده سبب می شود از رشد لثه به محلی که استخوان باید باشد جلوگیری می کند.

● پیوند بافت

خط لثه کاهش یافته، که با نام عقب نشینی لثه ها شناخته می شود، به علت از دست رفتن بافت لثه ایجاد شده و احتمالا نیاز به پیوند بافت به منظور کاهش خطر عفونت در آینده باشد. در طول این عمل جراحی لثه، جراح دندان، به طور معمول از بخش های دیگر بدن بافت مورد نظر را جدا کرده و به ناحیه مورد نظر یعنی جایی که لثه دچار عقب نشینی شده پیوند می زند. این بافت پیوندی معمولا از ناحیه‌ی سقف دهان تامین می شود. این عمل پیوند بافت، نه تنها خطرات محتمل بعدی را کم تر می کند، بلکه ریشه های دندانی را که نمایان شده بودند می پوشاند.

 

♦ زیبایی 

جراحی لثه برای تاثیر گذاری بر روی زیبایی لبخند و دندان ها میتواند به روش های مختلفی و با انواع متدها انجام  می شود:

 ●  اصلاح لبخند لثه‌ای یا خط لثه نامتقارن

اغلب زمانی که لبخند میزنید و دندان شما کوتاه دیده میشود به دلیل وجود بافت‌های اضافی است که در اطراف لثه شما است و این مشکل به شکل نا مناسب دندان های شما هیچ ارتباطی نداردافزایش طول تاج دندان هنگامی مناسب است که فرد دارای دندان‌های بسیار کوتاه باشد یا لثه او بیشتر از حد معمول برخی دندان ها را پوشانده باشد و این در حالی است که دندان های دیگر شما دارای طول طبیعی هستند.

در روش افزایش طول دندان بافت اضافه لثه را برداشته و بخش بیشتری از دندان نشان داده میشود. پس از آن جهت داشتن لبخندی جذاب و زیبا خط لثه بیمار فرم داده میشود و دیگر مشکل لثه ای در لبخند و دندان فرد وجود نخواهد داشت.




● اصلاح دندان‌های بلند یا ریشه‌های در معرض دید

مواقعی هست که تحلیل لثه باعث میشود ریشه دندان بیمار در معرض دید قرار گیرد و این عارضه باعث میشود دندان های فرد بلند به نظر برسد و ظاهرا سن فرد بیشتر نشان داده شود. این مشکل در پی مشکلات پریودنتال به وجود می آید و مشکلات پریو دنتال نیز اغلب به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است.

استفاده از روش‌های پوشش دهی ریشه و جراحی یا پیوند لثه اغلب برای پوشیده تر کردن ریشه‌های دندان که در معرض دید است، کاهش تحلیل لثه در زمان های آینده و حفظ ریشه حساس دندان در مقابل پوسیدگی انجام خواهد شد.

 ● اصلاح فرورفتگی (Indentation) لثه و استخوان فک

در صورتی که دندانی را از دست بدهید فرو رفتگی در لثه و استخوان فک ایجاد میشود و دقیقا در مکانی که قبل تر به واسطه دندان این مشکل وجود نداشته است. این مشکل بدین صورت است که استخوان فک دیگر توانایی نگهداشتن دندانی را نداشته و از دست میدهد.

فرو رفتگی که ایجاد میشود باعث ایجاد ظاهری غیر طبیعی شده و البته اگر برای جایگزین کردن جای خالی دندان از ایمپلنت استفاده کنید باعث میشود دندان ایمپلنت شده بلند به نظر برسد و تناسب آن با دندان‌های دیگر کاملا از بین میرود.

با تقویت ریج میتوانید فرورفتگی ایجاد شده را کاملا پر کنید و یک ظاهر کاملا طبیعی برای فک و لثه فرد ایجاد کنید. ایمپلنت دندانی روشی بسیار مناسب برای پر کردن جای خالی دندان است و عملکردی بسیار شبیه به دندان طبیعی فرد دارد.


 


  • سایر روش های  عمل های درمانی

● لیزردرمانی

اگر چه که تمام شواهد مورد نظر از لیزر درمانی برای درمان مشکلات لثه پشتیبانی نمی کند اما برخی دندانپزشکان برای کاهش سایز اندازه آبسه های پریودنتال  ( پاکت های دندانی  ) و بازسازی بافت از دست رفته‌ی دندان و لثه ها از آن بهره می برند

در واقع در این روش از امواج لیزر،برای برداشتن بافت آسیب دیده و تمیز کردن لثه از باکتری ها استفاده می کنند.

● پروتئین های شبیه ساز بافت

این عمل جراحی شامل استفاده از پروتئینی می باشد که حاوی ژل های شبیه ساز تحریک رشد استخوان و بافت می باشد.

 

جراحی لثه چه مزایا و معایبی دارد؟

♦ مزایا 

جراحی لثه نیز مانند درمان های دیگر دارای مزایای بیسار زیادی است که باعث میشود میل افراد به استفاده از این روش درمانی افزایش یابد. در ادامه برخی از مزایای جراحی زیبایی لثه را نام خواهیم برد:

● پس از انجام جراحی دوره نقاهت شما بسیار کاهش یافته و التیام ناحیه درمان شده بسیار با سرعت تر انجام میشود و شما با اصلاح طرح لبخند هر چه سریعتر میتوانید به لبخندی زیبا برسید

●  با استفاده از جراحی لثه میتوانید سلامت لثه خود را افزایش دهید و برای سالیان سال از این زیبایی استفاده نمائید.

●  با استفاده از اصلاح تحلیل لثه میتوانید حساسیت دندانی نسبت به غذاهای گرم و غذاهای سرد را کاهش دهید.

● با استفاده از این روش میتوانید در مقابل پوسیدگی دندانی مقابله پذیری کنید.

●  همه فرآیند جراحی لثه در یک جلسه انجام خواهد شد و زمان کوتاهی را صرف آن میکنید.


♦  معایب 

جراحی لثه معایب بسیار کمی درمقابل مزایای خاص خود دارد آنقدری که اصلا از معایب آن یاد نمیشود و مورد اهمیت واقع داده نمیشود زیرا مزایای آن میتواند معایب را نادیده بگیرد:

●  اغلب برای انجام جراحی لثه از بی حسی استفاده میکنند. بی حسی های موضعی ممکن است برای شما دارای عارضه هایی باشد. البته گاهی از بیهوشی عمومی نیز استفاده میشود که آن هم در جایگاه خود میتواند دارای عوارض خاصی باشد.

●  ممکن است بی حس کننده ای که برای شما استفاده میشود موجب ایجاد آلرژی به شما شود و خونریزی و تورم در لثه ها ایجاد شود. البته این عوارض بسیار احتمال کمی دارند و نمیتوان از آن به عنوان معایب نام برد زیرا این ها همه عارضه های کوتاه مدت هستند که به مروز از بین خواهند رفت و در کوتاه مدت شاهد آن هستید

 

نکاتی که قبل از جراحی لثه باید  توجه شود :

به کلیه بیماران توصیه می شود تا از مصرف آسپرین یا انواع قرص های مسکن قبل از عمل جدا خودداری کنند.

●  به همه افراد توصیه می شود که حداقل ۲۴ ساعت قبل از عمل از مصرف سیگار خودداری کنند

● نوشیدنی های الکلی را نیز از رژیم غذایی خود حذف کنند.

● رعایت این موارد در بسیاری از موارد یک ضرورت است چراکه مانع بروز عوارض جانبی خواهد شد.

 

آماده شدن برای عمل جراحی لثه

قبل از اینکه جراحی لثه انجام شود، دندانپزشک معاینات قبل از عمل را به صورت کامل و دقیق انجام می دهد تا مطمئن شود آیا بیمار برای جراحی کاندید مناسبی است یا خیر.

در طی این ارزیابی و بررسی، جراح موارد زیر را بررسی میکند و با بیمار صحبت میکند:

● گرفتن تاریخچه پزشکی

● ارزیابی و معاینه فیزیکی شامل بررسی تمام دندان ها، دهان و فک و وضعیت سلامت عمومی دهان و دندان

● وجود یا عدم وجود هرگونه عفونت، آبسه دندان یا ضایعات دیگری که می تواند بهبودی و دوره نقاهت بعد از جرراحی لثه را پیچیده تر کند.

  

مراحل جراحی لثه چگونه است؟

تمامی افرادی که می‌خواهند این جراحی را انجام دهند، به دنبال این هستند که بدانند مراحل جراحی لثه چگونه است، به همین دلیل در ادامه به بررسی مراحل جراحی لثه پرداخته ایم:

● ابتدا جراح تمامی وسایل را استریل کرده و از تجهیزات و ابزار استریل برای کاهش خطر عفونت استفاده می کند.

● سپس بر اساس نوع عمل، مراحل بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام می‌شود. (در طول جراحی در تمامی روش های ذکر شده، جراحان از بی حسی موضعی استفاده می کنند )

  با برش یا برش های کوچک در امتداد خط لثه، دندانپزشک لثه ها را از دندان بلند می کند. این کار به دندانپزشک این امکان را می دهد تا ریشه های دندان را بهتر ببیند و بتواند هر گونه تارتار، پلاک یا عفونت را از بین برده و تمیز کند.

 پس از این تمیز کردن عمقی همه چیز، جراح دندانپزشک می تواند روشهای دیگری مانند تغییر شکل لثه، بازسازی استخوان یا سایر روشهای برنامه ریزی شده را انجام دهد.

●  پس از اتمام جراحی برنامه ریزی شده، جراح دندان با استفاده از نخ بخیه های بسیار ریز لثه ها را دوخته و به  محل اصلی خود یعنی روی دندان ها متصل میکند. دندانپزشک 7 تا 10 روز بعد از عمل بخیه ها را باز میکند.

 

دوره نقاهت پس از درمان جراحی لثه

●  بهتر است دستورات پزشک را نیز به طور کامل یادداشت کنید تا پروسه درمان خود را به بهترین شکل ممکن ادامه دهید

● پزشک ممکن است بعد از جراحی از ژل یا پماد خاصی استفاده کند. اطمینان حاصل کنید که تا زمانی که پزشک از شما خواسته است آن را حفظ کنید.

●  طبیعی است که پس از درمان مدت زمانی نیاز است تا به بهبودی کامل برسید. معمولا یک هفته تا ۱۰ روز پس از انجام درمان جراحی لثه ممکن است کمی درد را متحمل شوید.

● بهتر است در روزی که جراحی لثه انجام میدهید فعالیت بدنی سنگین نداشته باشید و در طول روز استراحت کافی داشته باشید.

 پس از انجام جراحی بهتر است کمی در نوشیدن و میل کردن مواد غذایی دقت کافی داشته باشید. البته مصرف هرگونه مواد غذایی و نوشیدنی ممنوعیتی ندارد اما بهتر است غذاهایی که نرم هستند مصرف کنید و غذاهایی که ادویه بسیار زیاد دارند را مصرف نکنید مخصوصا استفاده از فلفل به مدت ۲۴ ساعت ممنوع است.

 مسکن هایی مانند ایپوپروفن و دیگر مسکن هایی که پزشک تجویز میکند را برای کنترل درد استفاده نمائید و تا آخرین عدد به استفاده از آن بپردازید تا کاملا دوره بهبودی را به زودی به اتمام رسانید.

 هرگز استفاده از مسواک و نخ دندان را به مدت ۲ مرتبه در روز فراموش نکنید زیرا هرگز نباید مواد غذایی و پلاک هایی باقی از غذا روی دندان و بین دندان شما به جا بماند زیرا موجب ایجاد پوسیدگی دندانی شده و درمان با شکست روبرو میشود. در برخی از روش های جراحی ممکن است از فرد خواسته شود که مسواک نزند و از محلول های شوینده برای پاکسازی دهان خود استفاده کند.

 پس از جراحی ممکن است در دهان شما خون جمع شود اما جای نگرانی نیست و این می تواند کاملا طبیعی باشد مگر آنکه خونریزی به شدت انجام شود ، در صورتی که خونریزی، دردر و تورم در ناحیه جراحی شده ایجاد شد و ادامه دار بود بهتر است در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا روند درمان را چک کند و در صورتی که مشکلی وجود دارد هر چه سریعتر از پیشروی آن جلوگیری کند.

● توصیه اکید آن است که تا دو روز بعد از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید.

سخن پایانی 

 درمانگاه شبانه روزی پارس علاوه بر ارائه خدمات درمانی و زیبایی و جراحی ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی در کرج هم می باشد .

درمانگاه شبانه روزی پارس متشکل شده از گروهی می باشد که با سابقه بالا و تجربه کاری بسیاری در این مجموعه خدمات ارائه می دهند . درمانگاه شبانه روزی پارس با بیش از 20 سال سابقه در زمینه درمان و.. فعالیت می کند .

برخی از بخش های این درمانگاه عبارتند از :

اورژانس ، کلینیک اطفال ، داخلی ، دکتر عمومی ، زیبایی ( فیشیال ، لیزر و ..) ، مامایی ، دندانپزشکی ، اپتومتری و عینگ سازی ، داروخانه ، آزمایشگاه ، رادیولوژی ، سونوگرافی ، بخش جراحی و .. می باشد