علائم ، علل و عوارض پریودنتال
درمانگاه شبانه روزی پارس ،کلینیک شبانه روزی پارس ،درمانگاه شبانه روزی ،کلینیک پارس،دندانپزشکی ،دندانپزشکی پارس ،عفونت لثه ، درمان عفونت لثه ،پریودنتال،درمان پریودنتال

پریودنتال چیست ؟

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه در واقع التهاب‌های لثه‌ای است این بیماری دندان ها را در بر نمی گیرد بلکه به بافت های نگهدارنده دندان ها نفوذ می کند. منظور از بافت های نگهدارنده دندان ها؛ لثه، نسج استخوانی و الیاف نگهدارنده که دندان ها در آن ها قرار گرفته اند، می باشد. این بیماری از لثه شروع می شود و اگر درمان نگردد بافت استخوان را نیز در بر می گیرد. عفونت و التهاب ابتدا در لثه ایجاد می شود و استخوان های اطراف را در بر می گیرد .

منشا این عفونت و باکتری رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. که به دلیل وجودزدوده نشدن  پلاک های دندانی از دندان ها ، عفونت در لثه و استخوان اطراف دندان به وجود خواهد آمد.

این بیماری در ابتدا به نام ژنژیویت  (Gingivitis   ) شناخته می شود که لثه با خونریزی و تورم همراه می باشد و می توان با جرمگیری و رعایت بهداشت دهان و دندان از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمود وقتی این بیماری پیشرفت کند به نام پریودنتیت (Periodontitis) شناخته می شود و باعث تحلیل رفتن لثه و پیدا شدن ریشه می گردد و طول دندان ها نسبت به دندان های معمولی بلند تر می باشد و به لق شدن دندان ختم می شود و فرد دندان های خود را از دست می دهد .

علائم بیماری پریودنتال

. حساسیت دندان ها

حساسیت دندانی که نتیجه تحلیل یا عقب رفتن لثه هاست

. ورم لثه ها

ورم کردن یا قرمز و بنفش شدن لثه‌ها از علائم بیماری لثه‌ها است. لثه‌های سالم محکم و صورتی رنگ هستند.

خونریزی  لثه ها

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان علامت هشداردهنده بیماری لثه است.

بو و مزه دهان

بدبو و بدمزه بودن مداوم دهان از علائم احتمالی بیماری لثه است.

فاصله‌دار شدن دندان‌ها

فاصله‌دار شدن دندان‌ها یا تغییر در شیوه روی هم قرار گرفتن دندان‌ها هنگام بستن دهان می‌تواند علامت بیماری لثه باشد. به علاوه تحلیل و عقب رفتن لثه نیز از علائم اولیه بیماری لثه محسوب می‌شود.

لق شدن دندان

عقب رفتن لثه از روی دندان‌ها باعث تشکیل پاکت‌هایی می‌شود که باکتری‌های بیشتری را در خود جمع می‌کند

. آبسه دندان

این ضایعه، یک وضعیت اورژانس دندانی شایع و دردناک است که در نتیجه تجمع باکتری یا گیر افتادن جسم خارجی در کیسه‌های پریودنتال ایجاد می‌شود .

عوارض بیماری پریودنتال

. تصلب شریان و بیماری قلبی

بیماری های لثه باعث مسدود شدن شاهرگ و حتی در موارد بسیار زیادی منجر به سکته در فرد به دلیل بسته شدن رگ می شود.

. زایمان زودرس

خانم های باردار اگر بیماری های لثه را دارا باشند به دلیل این که این بیماری یک بیماری عفونی می باشد باعث می شود جنین آن  ها زودتر به دنیا بیاید و کودک نارسی را به دنیا آورند و این کودکان دارای وزن کمتری نیز می باشند و حتی در مواردی منجر به سقط جنین شده است.

. دیابت

بیماران دیابتی به همراه بیماری لثه در مقابل یک بیمار دیابتی با لثه سالم کنترل قند خون خود را نمی توانند داشته باشند و مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.

. بیماری تنفسی

باکتری موجود در لثه باعث ایجاد عفونت در ریه  می شود و این عفونت می تواند به بدتر نمودن شرایط ریه بپردازد و اگر این باکتری ها از دهان به ریه منتقل گردند باعث التهاب ریه می شود و بیماری ریه را به همراه بیماری پریودنتال فرد تجربه می نماید.

. بوی بد دهان

به دلیل وجود عفونت در دهان و دستگاه تنفسی به ایجاد بوی بد در دهان می کند و فرد از آن رنج می برد و برای درمان باید به یک دندانپزشک مراجعه نمود تا از پیشرفت بیماری پریودنتال و درمان بوی بد دهان پرداخت.

بررسی علل پیدایش بیماری‌های لثه

. تجمع باکتری

باکتری‌های زیادی در طول روز روی دندان و اطراف خط لثه تجمع میکنند که در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان تجمع باکتری موجب التهاب لثه میشود. اما برای جلوگیری از آن کافیست روزانه ۲ مرتبه مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و با استفاده از دهانشویه داخل دهان خود را تمیز کنید.

. استعمال دخانیات و کشیدن سیگار

اغلب افرادی که مصرف بیش از حد دخانیات دارند بیشتر از بقیه افراد مبتلا به بیماری‌های لثه ای میشوند.. بهتر است در صورتی که متوجه علائم بیماری لثه شده‌اید، سیگار را ترک کنید یا مصرف دخانیات را کاهش دهید و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.

. عوامل ژنتیکی

در صورتی که سابقه ابتلا به این بیماری بین اعضا خانواده شما وجود داشته است شما باید بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر رعایت کنید و برای معاینه و جرم‌گیری مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.

. مبتلا بودن به بیماری‌های مختلف

بیماری‌های زیادی هستند که میتوانند شانس افراد را در ابتلا به برخی بیماری‌های دیگر افزایش دهند. برای مثال ابتلا به دیابت کنترل نشده، پوکی استخوان شدید و سرطان و بیماری‌ها خاص میتواند تشدید کننده این بیماری باشد.

. مصرف برخی داروهای خاص

بزاق دهان باعث زدودن پلاک، باکتری و آلودگی از روی دندان شما میشود و میتواند مانند یک محافظ عمل کند،برخی داروها بزاق دهان را کاهش میدهد و باعث خشک شدن آب دهان میشود و این باعث افزایش خطرات ابتلا به بیماری‌های لثه میشود.

. افزایش سن بیمار

قطعا با افزایش سن بیمار ابتلا به برخی بیماری‌ها اجتناب نا پذیر خواهد بود و باعث ناتوانی فرد در رعایت بهداشت دهان و دندان میشود.

. استرس

پژوهش‌ها نشان داده است که استرس مقابله بدن با عفونت‌هایی مانند بیماری پریودنتال را دشوارتر می‌کند.

. تغییرات هورمونی

هورمون‌های مرتبط با بلوغ، بارداری و یائسگی خطر بروز بیماری لثه را افزایش می‌دهد بویژه بهتر است که بانوان در این دوران‌ها بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنند.

. تغذیه نا مناسب

تغذیه ضعیف و کمبود ویتامین در بدن از جمله ویتامین c که کمبود آن موجب خونریزی لثه می شود.

. فشردن دندان ها روی هم و دندان قروچه

در برخی موارد دندان قروچه مزمن منجر به شکستن، لق شدن یا از دست دادن دندان می شود. حالت مزمن این مشکل باعث می شود دندانها به شدت ساییده شوند و از بین بروند.

. برخی از بیماری ها که به دستگاه دفاعی بدن نفوذ می کنند نظیر بیماری ایدز، روماتیسم

در صورت تضعیف دستگاه دفاعی بدن مقابله بدن با عفونت‌هایی مانند بیماری پریودنتال را دشوارتر می شود .

. نقص در پر کردن دندان ها

اگر پرکردن حفره های دندان انجام نشود، به این معنی است که بهداشت دهان شما رعایت نشده

روش‌های پیشگیری و روش های درمان

بیماری پریودنتال سن خاصی ندارد و هر فردی با رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان خود می تواند به این بیماری دچار شود و لثه فرد را درگیر و یا حتی دندان فرد را تخریب نماید ولی اصولا بزرگسالان دچار این بیماری می شوند و کودکان کمتر، اما اگر کودکان نیز این بیماری را جدی نگیرند و به رعایت دهان و دندان خود نپردازند در بزرگسالی قطعا به این بیماری دچار می شوند.

_  پیشگیری

شما میتوانید به سادگی با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان از بروز بیماری‌های پریودنتال جلوگیری کنید.گاهی ممکن است برای درمان این بیماری مجبور به استفاده از برخی روش‌های زیبایی دندان پزشکی شوید زیرا بخشی از دندان از دست رفته است.

مواردی که میتواند درمان عمومی این نوع بیماری‌ها باشد عبارت است از:

. حداقل هر ۶ ماه یک مرتبه به دندان پزشک جهت معاینه مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به این بیماری هر چه سریعتر از شدت آن جلوگیری کنید.برای رعایت بهداشت دهان و دندان بعلاوه مسواک از نخ دندان و دهان شویه استفاده کنید .

. از خمیر دندان‌های کنترل رسوب استفاده کنید تا رسوب های روی دندان را از بین ببرد و سنگ دندانی روی دندان شما تشکیل نشود.

. در صورتی که از نخ دندان و مسواک خود به روش صحیح استفاده کنید بخش قابل توجهی از پلاکت ها پاک و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می نمایید.

. روزی حداقل دو مرتبه از دهانشویه استفاده کنید تا باکتری و پلاک‌های جمع شده روی دندان شما از بین برود. در صورت از بین نرفتن پلاک دندان شما تخریب شده و از بین میرود. دهانشویه با حاوی محلول کلروهگزدین می تواند یک ماده برای پیشگیری این بیماری باشد و بهتر ازت از دهانشویه به طور مکرر استفاده نمایید.

. اگر نمی توانید از نخ دندان استفاده نمایید و با هر بار استفاده لثه شما دچار مشکل می گردد می توان به جای آن از دستگاهی به نام واترجت استفاده نمود این دستگاه با برق کار می کند و آب را با فشار 1800 بر  دندان های شما می پاشد و پلاکت ها باکتری های باقی مانده دهان را خارج می نماید و برای مناطقی که با مسواک قابل تمیز کردن نمی باشد بسیار مناسب است. برای کاریرد بهتر این دستگاه می توان از ترکیب آب و دهانشویه استفاده نمایید.

در صورتی که نتوانید دندان را از پلاکت و باکتری پاک کنید به مرور به سنگ دندانی تبدیل میشوند که از جنس آهک است و با نام رسوب از آن یاد میشود ، بهتر است موارد بالا را به صورت عادت روزانه استفاده نمائید اما اگر مبتلا به این بیماری شدید ابتلا به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید سپس دستورات را طبق نظریه پزشک رعایت کنید.

_    درمان

درمان بیماری پریودنتال بستگی به این دارد که پیشرفت آن تا چه حدی بوده و در چه مرحله ای است. اگر بیماری پریودنتال در مرحله اولیه که دارای التهاب و خونریزی است که به آن ژنژیوت میگویند قرار داشته باشد با درمان جرمگیری برطرف میشود، البته مراقبت های بهداشتی بعد از آن به روند بهبودی این بیماری بسیار تاثیر گذار است. بیماری پریودنتال در مراحل پیشرفته که فرد دندان های پوسیده و تخریب شده دارد ،در بسیاری از موارد به جراحی احتیاج پیدا می کندو یا امکان دارد درمان آن به صفر می رسد. زیرا استخوان فک و دندان ها نیز در گیر می شوند. . در این مرحله معمولا دندانپزشک با تجویز آنتی بیوتیک سعی در توقف بیماری و عفونت ها دارد. با انجام جراحی های ترمیمی امکان درمان این بیماری وجود دارد.

درمان‌های جراحی بیماری لثه شامل عمل‌هایی می‌شود که با هدف کاهش دادن پاکت‌های تشکیل شده در خط لثه، بازسازی بافت و استخوان تحلیل رفته، پیوند زدن بافت نرم به لثه برای پوشاندن استخوان بدون پوشش و پیشگیری از از دست دادن دندان انجام می‌شود.