خشکی واژن
درمانگاه شبانه روزی پارس ،کلینیک شبانه روزی پارس ،درمانگاه،درمانگاه شبانه روزی ،متخصص زنان و زایمان ،خشکی واژن

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن یا به انگلیسی vaginal dryness یکی از انواع بیماری‌های دردناک میان خانم‌هاست که زندگی آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به طور معمول، دیواره‌های واژن با لایه‌ای نازک از مایع شفاف نرم می‌شوند. هورمون استروژن به حفظ آن مایع کمک می‌کند و پوشش واژن را سالم، ضخیم و الاستیک نگه می‌دارد. بنابراین کاهش سطح استروژن میزان رطوبت موجود را کاهش می‌دهد. خشکی واژن (Vaginal dryness) نشان دهنده نازک شدن و التهاب دیواره واژن در اثر کاهش هورمون استروژن و یا ابتلا به برخی عفونت ها و بیماری ها است که معمولا یکی از مشکلات شایع در هنگام دوران یائسگی و یا بعد از آن در زنان است زیرا

کم شدن سطح استروژن یکی از عوارض یائسگی است که رطوبت واژن و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می ‌دهد. به این عارضه آتروفی واژن نیز می گویند.

همین امر سبب می شود تا در زمان برقراری رابطه جنسی عدم رطوبت کافی سبب درد یا سوزش می شود، این موضوع می‌تواند در هر سنی به دلایل مختلفی رخ دهد. . خشکی واژن ممکن است در ابتدا یک مشکل جزئی به نظر برسد، اما کمبود رطوبت واژن می‌تواند تأثیر زیادی بر زندگی جنسی خانم‌ها مخصوصاً کسانی که در دوره یائسگی قرار دارند، داشته باشد. در این شرایط فرد در کارهایی مانند حرکت کردن، نشستن، ادرار کردن و مقاربت جنسی با مشکل مواجه می‌شود.

سن ابتلا به خشکی واژن چه زمانی است؟

خشکی واژن معمولا در سنین بالا و نزدیک و حین یائسگی اتفاق می افته اما این اصلا به این معنا نیست که خانم های جوان دچار خشکی واژن نمیشن. دلایل زیادی از جمله زایمان میتونه باعث بشه که خشکی واژن در سن پایین تر هم اتفاق بیفتد .

علت خشکی واژن چیست؟

اصلی ترین علت را می توان کاهش سطح هورمون استروژن در بدن دانست که ، پوست و بافت‌های فرج و واژن نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر و احتمالاً خشک می‌شوند .

● افزایش سن

● دوران یائسگی

● برخی از مشکلات و بیماری‌ها یا مرحله درمان آن بیماری‌ها باعث خشکی واژن می‌شوند مانند مراحل مختلف درمان انواع سرطان‌ از جمله شیمی‌ درمانی و هورمون درمانی

● شرایط اندام تناسلی زن در زمان زایمان و شیردهی

● مصرف قرص‌های ضدبارداری یا هر نوع کنترل هورمونی

● دیابت

● آلرژی و مصرف داروهای سرماخوردگی ،  داروهای سرما خوردگی حاوی آنتی هیستامین هستند که می توانند باعث ایجاد خشکی در مخاطات بدن گردند مانند  آنتی‌هیستامین‌ها ( درمان خارش چشم و آبریزش بینی )

● مصرف بعضی از داروهای ضد افسردگی

از عوارض این دارو ها می تواند خشکی برخی غشاهای مخاطی در بدن باشد.

● برداشتن تخمدان‌ها (اووفورکتومی)

(که یک اختلال خود ایمنی است که به سلول های تولید کننده رطوبت در بدن حمله می کند)  بیماری سندرم شوگرن

● عدم ارتباط عاطفی و نوازش قبل از شروع نزدیکی

● استفاده از صابون‌های معطر، اسپری‌ها و شستشوی اطراف یا داخل واژن

● استفاده از دئودورانت ها

● زایمان یا شیردادن

● مصرف داروهای ضد استروژن که برای درمان فیبروئیدهای رحم یا اندومتریوز تجویز می شوند.

● یائسگی

● مصرف مواد مخدر

● دوش واژینال

● شسشوی واژن با برخی مواد

● استرس و اضطراب و مشکلات روحی استرس  باعث مشکلات بسیاری می شود؛ خشکی واژن نیز یکی از این مشکلات است. استرس میل جنسی را نیز کاهش می دهد. زمانی که استرس از بین برود، کاهش میل جنسی و خشکی واژن نیز برطرف می شوند.

● حساسیت به مواد موجود در کاندوم

● ورزش شدید و بیش از اندازه

● نقص سیستم ایمنی بدن

● مصرف دخانیات و سیگار

علائم خشکی واژن چیست؟

در صورت ابتلا به خشکی واژن، زودتر به مرحله تشخیص و درمان برسید:

●  گرگرفتگی و عرق کردن در شب

● اختلال در خواب

● سوزش و خارش واژن

● لذت نبردن از رابطه جنسی

● سوزش و خارش

● خونریزی بعد از رابطه جنسی به دلیل باز شدن بافت دیواره واژن

● درد در فرج بیمار

● عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری، به خصوص عفونت‌های مخمری

● تکرر ادرار و نیاز فوری به دفع ادرار

● عدم تمایل به رابطه جنسی

● رطوبت کمتر در واژن همراه با رطوبت کمتر در ناحیه فرج

● حس کردن درد و سوزش هنگام پوشیدن لباس زیر یا انجام فعالیت‌های عادی مانند راه رفتن یا نشستن

● التهاب و عفونت مجرای ادراری (به صورت مکرر)

● ترشحات واژن

تشخیص خشکی واژن چگونه است؟

● شرح حال و معاینه

پزشک معالج خشکی واژن را بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد. او برای یافتن علت، درباره علائم و داروهای مصرفی می‌پرسد. دو تست زیر هم برای تشخیص، بسیار اهمیت دارندمعاینه لگن برای مشاهده داخل واژنی که ممکن است نازک، خشک و قرمز باشد.

● تست پاپ اسمیر

برای بررسی دیوارۀ واژن یا گردن واژن (سرویکس) و انجام تست پاپ اسمیر پزشک ممکن است به نمونهگیری از واژن اقدام کند.

● آزمایشات

آزمایش خون یا ادرار  برای تعیین اینکه آیا سطح هورمون یا وضعیت سلامتی باعث خشکی واژن می‌شود یا خیر.

درمان خشکی واژن

رایج ترین درمانی که برای خشکی واژن بر اثر کمبود میزان استروژن استفاده می شود:

درمان های متفاوت و زیادی برای خشکی واژن وجود داره که شامل درمان های پزشکی و درمان های خانگی میشه اما لازمه که در هر دو حالت از پزشک متخصص مشورت صورت بگیرید. در ادامه به تعدادی از این روش های درمانی اشاره خواهیم کرد:

● درمان موضعی استروژن یا استروژن واژینال

همونطور که اشاره کردیم، یکی از مهمترین دلایل ابتلا به خشکی واژن، کاهش سطح استروژن در بدن خانمها به دلایل مختلفه. بنابراین منطقی بنظر میرسه اگه استروژن با روش های مختلف مستقیما وارد واژن بشه و کمبود استروژن رو در واژن جبران کنه. روشهای مختلفی برای درمان موضعی استروژن وجود داره:

● استفاده از قرص موضعی

این قرص ها توسط یک ابزار خاص و همینطور با کمک روان کننده وارد واژن میشه که زمان و مقدار مصرفیش توسط پزشک مشخص میشه

● استفاده از پماد و کرم موضعی استروژن

کرم موضعی واژینال هم معمولا شبها و موقع استراحت و توسط ابزار مخضوص وارد واژن میشه که زمان و مقدار مصرفیش توسط پزشک مشخص میشه.

●  مرطوب کننده و روان کننده واژن

این مرطوب کننده ها میتونن برای یک مدت کوتاه و محدود از چند ساعت تا چند روز، رطوبت مورد نیاز واژن رو تامین کنن. بهتره برای تهیه و مصرف این روان کننده ها با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

● مصرف قرص موضعی

دارویی که ساخت و سازی مشابه استروژن بر روی بافت واژن داره و برای کسانی که به هر دلیلی نمیخوان از درمان موضعی استروژن استفاده کنن، مناسبه.

معمولا استروژن موضعی در موارد زیر تجویز نمی گردد :

خانم مبتلا به سرطان پستان به ویژه اگر در حال حاضر از مهار کننده اروماتاز استفاده کند

اگر خانم دارای سابقه ابتلا به سرطان اندومتریوز باشد

اگر خانم دچار خونریزی واژن باشد که علت آن هنوزمشخص نشده باشد

اگر خانم حامله باشد یا در دوران شیردهی از سینه ها قرار داشته باشد

گاهی علت خشکی واژن در خانم های جوان میتواند یکی از موارد بالا باشد.

● استفاده از حلقه موضعی استروژن

حلقه موضعی استروژن واژینال یه حلقه نرم با قابلیت انعطاف بالاست که توسط پزشک یا خود فرد به قسمت بالای واژن وارد میشه و بصورت آهسته اما پیوسته استروژن آزاد میکنه. این استروژن توسط بافت های واژن جذب میشه و کمبود استروژن واژن رو جبران میکنه. این حلقه هر سه ماه یکبار باید تعویض بشه و یه حلقه جدید جایگزینش بشه.

● حلقه (استرینگ)

خود خانم یا پزشک متخصص ایشان این حلقۀ نرم و انعطاف ‌پذیر را به داخل واژن فرو می برد تا جریان ملایم و مداومی از استروژن به صورت مستقیم به بافت های واژن برسدحلقۀ مورد استفاده هر سه ماه یک بار تعویض می گردد.

● بالا بردن کیفیت و کمیت رابطه جنسی

داشتن رابطه جنسی منظم و باکیفیت از جمله عواملی هست که میتونه به ایجاد رطوبت بیشتر و بالابردن سطح استروژن در واژن کمک کنه و خشکی واژن رو درمان کنه.

● رادیو فرکوئنسی یا تکنولوژی RF

در تکنولوژی RF با استفاده از امواج رادیویی بافت دیواره واژن لایه برداری شده و هورمون استروژن در اون تولید میشه

● استفاده از لیزردرمانی ( لیزر مونالیزا تاچ)

ساز و کار لیزردرمانی به این صورته که بافت داخلی واژن رو تحریک میکنه و باعث میشه خون رسانی در اون ناحیه بیشتر بشه در نتیجه کلاژن سازی و حتی تولید هورمون استروژن در واژن اتفاق می افته که در اصطلاح به مجموعه این عملیات جوان سازی واژن گفته میشه. لیزر مونالیزا در درمان خشکی واژن و جوانسازی افراد یائسه بسیار خوب جواب میدهد.

● بهبود کیفیت سبک زندگی

با تغییر سبک زندگی و پیشبرد اون به سمت سبک زندگی سالم از طریق نوشیدن آب کافی، انجام ورزش منظم و روزانه، داشتن خواب و استراحت کافی، ایجاد آرامش روانی، دوری از استرس و همینطور مصرف ویتامین هایی مثل A، B و E میتونیم بدن سالم تری ااشته باشیم و احتمال ابتلا به خشکی واژن رو کم کنیم.

استفاده از روش های خانگی و داروهای گیاهی

مصرف موضعی روغن زیتون، روغن نارگیل و آلوئه ورا و مصرف خوراکی دم نوش بابونه، تخم کتان و جوشانده گزنه میتونه به بهبود خشکی واژن کمک کنه

● کربوکسی تراپی

اثرات تزریق گاز CO2 یا همان کربوکسی تراپی یکی از بهترین پاسخگوهای درمان خشکی واژن است.

●  اوزن تراپی

درمان توسط گاز اوزن یا اکسیژن در درمان خیلی بیماری ها یخصوص خشکی واژن بسیار موثر است.

نکات مهم در درمان خشکی ناحیه واژن

نکته مهمی که درباره مصرف کرم‌ها و قرص‌ها باید در نظر داشته باشید این است که این داروها مستقیماً با استفاده از یک اپلیکاتور در واژن قرار می‌گیرند. بیشتر آنها برای استفاده روزانه تجویز می‌شوند و مصرف آنها تا زمانی ادامه دارد که فرد تسکین پیدا کند. سپس در صورت نیاز می‌توان مصرف را کاهش داد و به صورت هفتگی از آن استفاده کرد. این در حالی است که حلقه‌های حاوی استروژن حداکثر تا 3 ماه در واژن قرار می‌گیرند و سپس جایگزین می‌شوند.

موارد ممنوعه برای درمان خشکی واژن

●  استفاده موضعی از ماست
●  استفاده موضعی از سرکه
●  استفاده موضعی از مواد شیمیای شوینده واژن
●  استفاده از دستمال توالت و صابون معطر
●  استفاده از روغن حمام و کف صابون

هشدار:
خانم های باردار از روش درمانی استروژن واژینال به هیچ عنوان نباید استفاده کنن.

سوالات متداول درباره خشکی واژن

● آیا کم آبی بدن میتواند علت خشکی واژن باشد؟

اگر بدن کم آبی دارید، پوست واژن شما مانند پوست سایر اعضاء بدنتان٬ ممکن است دچار خشکی باشد اما مهمترین علت خشکی واژن نیست.هنگامی که بدن شما به طور صحیح آبرسانی نشده باشد، پوست بیرونی واژن شما (از جمله لابیا ماورورا و لابیا مینورا) خشک است.

● من هنوز یائسه نشده ام اما خشکی واژن دارم. آیا این طبیعی است؟

بله، خشکی واژن در زنان در هر سنی از جمله قبل از یائسگی رخ می دهد. این ممکن است به دلیل داروهای مختلفی باشد که مصرف می کنید و یا به این دلیل که شما قبل از رابطه جنسی تحریک نشده اید و یا مقدمه کافی ندارید. البته خشکی واژن در طول روز٬ زندگی شما را تحت تاثیر قرار میدهد و فقط مربوط به رابطه جنسی نیست.

● آیا باید از استروژن واژن استفاده کنم؟

برخی خانمها نسبت به استفاده از استروژن واژن نگرانی و واکنش دارند. اما نکته این است که بین مصرف خوراکی استروژن با مصرف کرم دارویی آن متفاوت است. اما اگر شخصی مشکل سرطان داشته باشد ٬باید  این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.

● آیا می توانم از هر نوع روان کننده ای برای مقابله با خشکی واژن استفاده کنم؟

بهتر است از محصولی استفاده کنید که مخصوص خشکی واژن باشد، زیرا در واقع مرطوب کننده ای که کار محافظت از مهبل شما را نیز برعهده دارد. به گونه ای طراحی شده اند که هم در روز و هم در طول رابطه جنسی مورد استفاده قرار گیرد و روغن کاری می کند، مرطوب می کند و به جلوگیری از سوزش بیشتر کمک می کند. پزشک در این زمینه شما را بهتر میتواند راهنمایی کند.