عفونت لوزه
کلینیک پارس ،درمانگاه شبانه روزی ،درمانگاه پارس ،متخصص گوش و حلق و بینی ،لوزه ،التهاب لوزه ،درمان التهاب لوزه

التهاب لوزه چیست؟ درباره آن چه می‌دانید؟

لوزه ها جزیی از سیستم لنفاوی بدن بوده که در پشت گلو قرار دارد. التهاب لوزه ها به علت عفونت های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شوند. لوزه ها به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل  کرده و مانع از سرایت عفونت به بدن می شوند اما گاهی خودشان هم دچار عفونت می‌شوند و ورم می‌کنند. به وضعیت عفونی شدن لوزه ها، عفونت لوزه گفته می شود. عفونت لوزه در هر سنی رخ می دهد پزشکان ورم و التهاب لوزه‌ها را بیشتر در کودکان رده سنی قبل از مدرسه تا سال‌های میانی نوجوانی تشخیص می‌دهند.  و دارای علائمی مانند لوزه های متورم، گلودرد و تب است. این بیماری واگیردار بوده و می تواند از طریق انواع مختلفی از ویروس ها و باکتری ها ایجاد شود. عفونت لوزه به راحتی قابل تشخیص است و نشانه های آن بین 7 الی 10 روز از بین می رود ولی باید یک متخصص گوش و حلق و بینی شما را معاینه کند.

در انتهای گلو، دو تکه بافت بیضی دیده می‌شود که به آنها لوزه می‌گوییم. در هر سمت گلو، یک لوزه وجود دارد. گاهی این لوزه‌ها دچار التهاب و تورم می‌شوند. ورم لوزه گلودرد و مشکل بلع را به وجود می‌آورد. در بیشتر موارد، ورم و التهاب لوزه‌ها به خاطر عفونتی ویروسی است اما گاهی هم مشکل ریشه در عفونتی باکتریایی دارد. استرپتوکوک (Streptococcal )‌ یکی از باکتری‌های رایجی است که موجب ورم لوزه می‌شود.

برای مشخص شدن علت این مشکل  مراجعه به  متخصص گوش و حلق و بینی  در بیشتر مواقع، ضروری به نظر می‌رسد.

علت ورم لوزه چیست؟

لوزه‌ها از نخستین سربازان خط دفاعی بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا هستند. آنها گلبول‌های سفیدی تولید می‌کنند که می‌توانند از بدن دفاع و محافظت کنند.

لوزه‌ها باکتری‌ها و ویروس‌هایی را از بین می‌برند که ، از راه دهان و بینی وارد بدن می‌شوند. البته خودشان هم در میانه راه دفاع می‌توانند دچار عوامل بیماری‌زا شوند و مشکلاتی مانند ورم پیدا کنند. ویروس‌هایی مانند ویروس سرماخوردگی یا باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک می‌توانند باعث تورم لوزه‌ها شوند. البته در بیشتر اوقات با درمان سرماخوردگی  ورم لوزه هم درمان می‌شود.

ورم ویروسی

ویروس‌ها شایع‌ترین دلیل تورم لوزه‌ها هستند. ویروس سرماخوردگی بیشتر از انواع دیگر موجب ورم‌کردن لوزه‌ها می‌شود. از ویروس‌های دیگری که باعث بروز این مشکل می‌شوند هم باید به موارد زیر اشاره کرد:

HIV

هپاتیت A

ویروس رینو

ویروس اپشتین‌بار (Epstein-Barr virus)

ویروس اپشتین‌بار هم باعث تورم لوزه‌ها می‌شود و هم بیماری تب غده‌دار. گاهی‌اوقات، ورم لوزه از عوارض بیماری تب غده‌دار است. اگر ورم و التهاب لوزه منشأ ویروسی داشته باشد، علائم دیگری مانند سرفه و گرفتگی بینی هم به وجود می‌آید.

آنتی بیوتیک ها در مورد ویروس ها موثر نیستند، اما می توان با حفظ آب بدن، مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه و استراحت علائم استاندارد را برای بهبودی بدن درمان کنید

ورم باکتریایی

ورم و التهاب لوزه با منشأ باکتری بیشتر در کودکان ۵ تا نوجوانان ۱۵ساله دیده می‌شود. باکتری مشکل‌زا هم در بیشتر موارد استرپتوکوک است اما انواع دیگر باکتری هم می‌توانند باعث تورم لوزه در کودکان شوند.

تورم لوزه‌ها مشکلی واگیردار نیست اما امکان انتقال عوامل ایجادکننده آن به دیگران وجود دارد. این عوامل بیماری‌زا می‌توانند ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از بروز نشانه‌ها در بیمار به دیگران منتقل شوند.

اگر ریشه ورم لوزه باکتریایی باشد، ۲۴ ساعت بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک دیگر امکان انتقال باکتری به دیگران وجود نخواهد داشت. اگر بیماری در نزدیکی‌تان سرفه یا عطسه کند و قطرات مخاط و بزاقش را تنفس کنید، امکان درگیرشدن به آن باکتری یا ویروس وجود خواهد داشت.

لمس‌کردن و دست‌زدن به سطوحی که با باکتری یا ویروس ورم لوزه آلوده شده باشد هم امکان مبتلاشدن به عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از ابتلا به ورم لوزه‌ها باید از افراد مبتلا یا مشکوک به این مشکل دوری کنید. شستن مرتب دست‌ها و رعایت بهداشت برای پیشگیری از بیماری ضروری است.

علائم احتمالی این بیماری

تب

لرز

گلودرد شدید

درد شکم

سردرد

درد گوش

سفتی  یا گرفتگی گردن

گلو درد شدید

خش دارشدن صدا

بوی بد دهان

دشواری یا درد هنگام بلعیدن

حساسیت و درد  فک و گردن از غدد لنفاوی متورم

لوزه هایی که قرمز و متورم به نظر می رسند.

لوزه هایی که لکه های سفید یا زرد دارند.

در كودكان بسیار كوچك نیز ممكن است افزایش تحریک پذیری و بی قراری ، اشتهای کم یا جاری شدن اب دهان هم بروز پیدا کند.

انواع التهاب لوزه

۳ نوع  التهاب لوزه وجود دارد: حاد، مزمن و عود كننده

التهاب لوزه حاد

این بیماری در کودکان بسیار شایع است تقریباً هر کودک حداقل یک بار دچار التهاب لوزه می شود.

اگر علائم حدود ۱۰ روز یا کمتر طول بکشد، التهاب لوزه حاد محسوب می شود. اگر علائم بیشتر طول بکشد، یا اگر این بیماری در طول سال چندین بار برگردد، ممکن است التهاب لوزه مزمن یا مکرر باشد.

این بیماری اگر به شکل حاد باشد، به احتمال زیاد با درمان های خانگی بهبود می یابد، اما در برخی موارد ممکن است به درمان های دیگر مانند آنتی بیو تیک ها نیاز داشته باشد.

التهاب لوزه مزمن

علائم ورم لوزه مزمن طولانی تر از حاد ادامه دارد.

گلو درد

بوی بد دهان (هالیتوز)

گره های لنفاوی حساس در گردن

این بیماری اگر مزمن باشد همچنین باعث ایجاد سنگ لوزه می شود، جایی که موادی مانند سلول های مرده، بزاق و غذا در شکاف لوزه ها جمع می شود. در نهایت، باقی مانده غذا ممکن است به سنگ های کوچک تبدیل گردند. سنگ های لوزه شاید خود به خود برطرف شوند. اگر فرد مبتلا به این بیماری مزمن باشد، ممکن است پزشک عمل جراحی لوزه را برای برداشتن لوزه ها توصیه کند.

التهاب لوزه مکرر

همانند التهاب لوزه های مزمن، عمل لوزه، یک درمان استاندارد برای لوزه های مکرر است. التهاب لوزه مکرر اغلب به این صورت تعریف می شود:

گلودرد یا التهاب لوزه حداقل ۵ تا ۷ بار در طی ۱ سال

حداقل ۵ بار در ۲ سال گذشته رخ داده باشد.

در ۳ سال گذشته حداقل ۳ بار اتفاق افتاده باشد.

عوارضی التهاب لوزه

. آپنه انسدادی در خواب

این اتفاق زمانی رخ می دهد که مجاری هوایی متورم شده و مانع از خواب خوب فرد می شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به سایر موارد پزشکی گردد.

. سلولیت لوزه

عفونت بدتر شده و به مناطق دیگر بدن گسترش یابد. این به عنوان سلولیت لوزه شناخته می شود.

. آبسه صفاقی

عفونت همچنین می تواند باعث تجمع چرک در پشت لوزه ها شده که به آن آبسه صفاقی گفته می شود. این وضعیت ممکن است به تخلیه و جراحی نیاز داشته باشد.

درمان التهاب لوزه

مورد کمی از التهاب لوزه لزوماً به درمان نیاز ندارد، به خصوص اگر ویروسی مانند سرماخوردگی باعث آن شود. . در این حالت، نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست و استفاده از مسکن‌ها، استراحت زیاد و آب‌رسانی به بدن ورم لوزه‌ها را درمان می‌کند.

درمان موارد شدیدتر التهاب لوزه ممکن است شامل آنتی بیوتیک یا عمل لوزه باشد.

. جراحی

به جراحی برای برداشتن لوزه ها عمل لوزه گفته می شود. اگر فرد در سال حداقل ۵ تا ۷ بار دچار التهاب لوزه یا استرپتوکوک شده باشد، عمل لوزه می تواند کمک کند .به طور کلی فقط برای افرادی که لوزه های مزمن یا مکرر را تجربه می کنند، یا در مواردی که التهاب لوزه باعث ایجاد عوارض یا بهبودی علائم نمی شود، توصیه می شود. . این جراحی همچنین می تواند مشکلات تنفسی یا بلع را که ممکن است ناشی از التهاب لوزه باشد برطرف کند.

. آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت باکتریایی باعث التهاب لوزه شود، پزشک می تواند آنتی بیوتیک برای مقابله با عفونت تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها ممکن است کمک کنند علائم کمی سریعتر برطرف شوند اما مصرف آنها عوارضی مانند مقاوم‌شدن بدن در مقابل این دسته از داروها یا معده‌درد را به همراه دارد.

مهم است که فرد دوره مصرف آنتی بیوتیک خود را کامل کند. حتی اگر علائم به طور کامل از بین بروند، اگر تمام داروهای تجویز شده را مصرف نشود، عفونت می تواند بدتر شود.

. روش‌های درمان‌ خانگی ورم لوزه

خیلی زیاد استراحت کنید.

غذاهای فریزری یخ بخورید.

از قرص های سرفه استفاده کنید.

به مقدار زیاد مایعات نوشیده شود.

باید از دود سیگار و غیره دوری کرد.

چند بار در روز باید با آب نمک گرم غرغره کرد.

از مرطوب کننده برای مرطوب کردن هوای خانه استفاده شود.

برای کاهش درد و التهاب از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده شود.