علائم سنگ کلیه چگونه درمان می‌شود؟

بیماری سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه  یکی از بیماری های دستگاه ادراری است که  از هر20 نفر یک نفر در طول زندگی خود به این بیماری  دچار می شود.

سنگ کلیه، به انباشه شدن املاح معدنی (کانی های موجود در ادرار )،  در داخل مجاری کلیوی و ادراری گفته می  شود ، این سنگ ها معمولا می توانند در جاهای مختلفی از مجاری ادراری تشکیل شوندو از مثانه تا کلیه را درگیر کند .
تشکیل سنگ کلیه به خودی خود معمولا برای بیمار دردی ندارد اما زمانی که این سنگ تشکیل شده در داخل مجاری کلیوی و ادراری به سمت پایین ترحرکت می کند و به سمت دیواره های مجاری ادراری کشیده می شود ، ممکن است باعث تخریب مجاری و در نهایت خونریزی این مجاری شود ودر صورتی که از طریق ادرار دفع شود، ممکن است درد شدیدی در ناحیه آلت تناسلی و مثانه احساس شود، با این حال اغلب منجر به آسیب دائمی نمی‌شود.
رژیم غذایی، اضافه وزن، برخی بیماری‌ها و مکمل‌ها می‌توانند زمینه را برای ابتلا به سنگ کلیه فراهم سازند.

ممکن است هیچ درمانی به جز مسکن و نوشیدن مقدار زیادی آب برای عبور سنگ ضرورت نداشته باشد درصورتی که پزشک تشخیص دهد احتمال ابتلای شمابه سنگ کلیه در آینده بالاست، ممکن است برایتان درمان پیشگیری آغاز شود.
سنگ کلیه معمولا می تواند باعث عفونت شود و این عفونت بسته به محلی که سنگ کلیه در آن تشکیل شده است، اسم های متفاوتی می تواند داشته باشد. درصورتی که سنگ در مجرای ادراری انسدادی ایجاد کرده باشد و یا منجر به عفونت و یا عوارض شده باشد، جراحی ضرورت دارد

.  به عفونت هایی که در قسمت های بالاتری از دستگاه ادراری از جمله کلیه و مجاری کلیوی ایجاد می شوند، پیلونفریت می گویند.

. همچنین به عفونت هایی که ممکن است در اثر سنگ کلیه در مجاری پایین تر ادراری و مثانه شکل گیرند، سیستیت گفته می شود.

.  اگه عفونت  در قسمت آلت تناسلی و مجاری خروجی ادرار در آلت تناسلی شکل بگیرد، به اورتریت معروف است که معمولا و در بیشتر موارد این نوع عفونت در مردان ایجاد خواهد شد.

انواع سنگ کلیه

سنگ های کلیه می توانند هر کدام بسته به شرایط بیمار از جنس های مختلفی تشکیل شده معمولا ۴ نوع سنگ کلیه وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

. سنگ های کلسیمی (اگزالات کلسیم)

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواد تشکیل دهنده سنگ های کلیه، کلسیم می باشد واکثر سنگ های کلیوی کلسیمی و معمولا به شکل اگزالات کلسیم هستند. اگزالات ماده ای است که روزانه توسط کبد شما ساخته شده و یا از رژیم غذایی شما جذب می شود. برخی از میوه ها و سبزیجات و همچنین آجیل و شکلات دارای مقادیر زیادی اگزالات اند.

فاکتورهای رژیم غذایی ، دوز بالای ویتامین D ، جراحی بای پس روده و چندین اختلال متابولیک می توانند غلظت کلسیم یا اگزالات را در ادرار افزایش دهند.

. سنگهای فسفات کلسیم :

احتمالا سنگ های کلسیمی نیزبه شکل کلسیم فسفات ایجاد می شوند. این نوع سنگ ها در شرایط متابولیکی مانند اسیدوز توبولار کلیه شایع ترند. به علاوه می توانند نتیجه مصرف بعضی داروهای خاص برای درمان میگرن یا تشنج باشند مانند داروی توپیرامات .

. سنگ های استروویت :

این سنگ ها در پاسخ به عفونت ادراری تشکیل می شوند ، رشد سریعی داشته و کاملا بزرگ می شوند که معمولا در افرادی تشکیل می شوند که عفونت های ادراری در آن ها شایع است.

. سنگ های اسید اوریک :

سنگ های اسیداوریک . سنگ های اسیداوریک در افرادی که به خاطر اسهال مزمن یا سوء جذب مایعات زیادی از دست می دهند ، کسانی رژیم های غذایی با پروتئین بالا دارند و مبتلایان به دیابت یا سندرم متابولیک شایع ترند. عوامل ژنتیکی خاص نیز می تواند ریسک ابتلا به سنگ های اسیداوریک را افزایش دهد.  افرادی که در طول روز به اندازه کافی آب نمی نوشند وهمچنین افرادی که اسید اوریک خون آن ها بالا است، مستعد تشکیل سنگ های اسید اوریکی هستند. اسید اوریک خون در نتیجه مصرف زیاد گوشت قرمز بالا می رود

. سنگ سیستینی :

نوع دیگری از سنگ های کلیه که به سنگ های سیستینی معروفند، معمولا در افرادی تشکیل می شوند که بصورت ارثی سابقه دفع سیستین از ادرار دارند. لذا این نوع سنگ ها کم تر در افراد دیده می شوند.

چه عواملی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟

کلیه های سطح مایعات ، مواد معدنی ، نمک ها وسایر مواد موجود در بدن را تنظیم می کنند .زمانی که تعادل این ترکیبات تغییر کند  و مواد تشکیل دهنده ادرار حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی و سایر موادی مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک باشد، احتمالا سنگ کلیه تشکیل می شود .

سایر عوامل تأثیرگذار عبارتند از:

. کمبود آب

. چاقی

. یک رژیم غذایی  با مقادیر بالای پروتئین، نمک یا گلوکز (کمبود مواد معدنی و مواد مغذی)

. عفونت ها
. بی تحرکی
. اختلالات تیروئید که سبب تولید مقدار زیادی هورمون پاراتیروئید و افزایش سطح کلسیم می شود

. جراحی بای‌پس معده

. بیماری‌های التهابی روده که جذب کلسیم را افزایش می‌دهد.

. مصرف داروهای ضد تشنج

. عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی

. عدم تعادل pH بدن و اسیدی بودن آن

. مصرف مکمل های کلسیم مصنوعی که بعضی اوقات نمی توانند به خوبی جذب شوند.

علائم سنگ کلیه :

سنگ کلیه اغلب تا زمانی که حرکت نکرده و وارد میزنای نشده (لوله‌ای که کلیه را به مثانه وصل می‌کند) علامتی ایجاد نمی‌کند. درصورتی که در میزنای گیر کند، ممکن است باعث مسدود کردن جریان ادرار و بزرگ شدن کلیه‌ها شود. در این صورت منجر به درد و بروز هر یک از علائم زیر می‌شود .

. درد در پشت، شکم و پهلو

درد سنگ کلیه زمانی شروع می‌شود که سنگ به سمت حالب باریک حرکت کرده و با انسداد آن به کلیه فشار وارد می‌کند. هنگامی که حالب تلاش می‌کند تا با انقباض این سنگ را بیرون کند، درد آن نیز شروع می‌شود.

. درد یا سوزش هنگام ادرار زمانی که سنگ به حالب و مثانه برسد، ادرار با احساس درد و سوزش همراه خواهد بود. اگر ندانید که کلیه‌ی شما دارای سنگ است، ممکن است درد و سوزش هنگام ادرار را با عفونت اشتباه بگیرید.(حتماً با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.)

. تکرر ادرار

همیشه و به صورت مداوم احساس می‌کنید که نیاز به دستشویی و ادرار دارید. البته در این مواقع ادرار شما بسیار کم  و مکرر خواهد بود.

. خون در ادرار

یک علامت شایع در افرادی که سنگ در مجاری ادرار خود دارند وجود خون در ادرار  است. خون می‌تواند قرمز، صورتی یا قهوه‌ای باشد که گاهی این علائم فقط با آزمایش قابل تشخیص است.

• ادرار کدر یا بد بو

در صورتی که ادرار بوی بدی داشته باشد، نشان از عفونت در کلیه‌ها یا دیگر قسمت‌های دستگاه ادراری شما است که برای تشخیص اینکه این عفونت ناشی از سنگ است یا فاکتورهای دیگری عامل آن هستند، حتماً به پزشک مراجعه کنید .

تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ یک امر شایع و معمول برای افراد مبتلا به این بیماری است. سنگ در کلیه موجب تحریک اعصاب در دستگاه گوارش شده و باعث ناراحتی معده می‌شود.

تب و لرز درصورت بروز عفونت

تب و لرز نیز یکی از علائم ابتلا به عفونت در کلیه یا دیگر قسمت‌های دستگاه ادراری است. هر تب و لرزی که با درد همراه باشد فورابه پزشک مراجعه کنید . سنگ کلیه یک بیماری شایع می باشد .

اندازه و روش تشخیص سنگ کلیه :

. سونوگرافی :

برای تشخیص سنگ کلیه معمولا راه های متنوعی وجود دارد. از جمله این راه ها می توان به سونوگرافی اشاره کرد در سونوگرافی کلیه ها و مثانه و مجاری ادراری معمولا وجود یا عدم وجود سنگ تشخیص قطعی داده می شود و پزشک در صورت وجود سنگ کلیه به سمت درمان پیش می رود. بعلاوه می توان از طریق انجام آزمایش آنالیز ادرار نیز به احتمال وجود سنگ کلیه پی برد. وجود کست ها و کریستال هایی از جمله کریستال کلسیم اگزالات و اوریک اسید می تواند نشانه ای بر وجود سنگ کلیه باشد.
سنگ کلیه می تواند اندازه های مختلفی داشته باشد و پزشک کلیه و مجاری ادرار با تشخیص اندازه این سنگ ها، برای درمان و روش دفع این سنگ ها تصمیم گیری خواهد کرد. (داروها  یا جراحی )

. آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح کلسیم، فسفر، اسید اوریک و الکترولیت‌ها

. اندازه‌گیری سطح BUN و کراتنین برای ارزیابی عملکرد کلیه

. آنالیز ادراری برای چک گلبول‌های سفید، باکتری و کریستال

. بررسی سنگ‌های کلیه دفع‌شده

. تصویر اشعه ایکس از شکم : اشعه ایکس موسوم به نمای KUB (کلیه ، حالب ، مثانه)

IVP

MRI

. سی‌تی اسکن (سی تی اسکن هلیکال بدون ماده حاجب رایج ترین آزمایش برای تشخیص سنگ یا انسداد مجاری ادراری است)

درمان سنگ کلیه چیست ؟

درمان سنگ  کلیه به اندازه سنگ و مواد تشکیل دهنده بستگی دارد به علاوه باید توجه کرد که آیا باعث ایجاد درد  یا انسداد مجاری ادراری می شود یا خیر.

برای پاسخ به این سوالات و تشخیص درمان مناسب ، ممکن است پزشک برای شما آزمایش ادرار ، آزمایش خون ، سی تی اسکن یا پرتونگاری تجویز کند.

سنگ کلیه می تواند به اندازه یک دانه شن و ماسه ریز باشد. این نوع از سنگ های کلیه ممکن است بدون اینکه خود فرد متوجه آن شود، از بین بروند. اما اگر سنگ ها بزرگ تر باشند سبب مسدود کردن جریان ادرار می گردند و سبب درد و ناراحتی در افراد می شوند .

.اگر نتایج آزمایشات نشان داد که سنگ کلیه شما کوچک است ، ممکن است دکتر علاوه بر مسکن توصیه کند مقدار زیادی مایعات بنوشید تا به سنگ در مجاری ادراری فشار وارد شود( 80% سنگ های کوچکتر از 4 میلی متر به خودی خود دفع می شوند. به طور میانگین دفع سنگ کلیوی 31 روز زمان می برد )

چنانچه سنگ بزرگ بوده یا سبب انسداد مجازی شده باشد ، احتمالا به مداخلات درمانی بیشتری نیاز است (مانند جراحی همراه با سنگ شکنی )

(به احتمال احتمالا سنگ های 6-4 میلی متری به مداخله درمانی نیاز دارند اما 60% موارد به طور طبیعی دفع می شوند. این کار حدود 45 روز طول می کشد ).

چگونه می توان از سنگ کلیه پیشگیری کرد؟

. نوشیدن آب به میزان فراوان، مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب در روز تا ادرار روشن و شفاف شود.

. محدود کردن مصرف مشروبات الکلی تا حد امکان

. داشتن رژیم غذایی کم نمک و با کمترین میزان پروتئین

. در برخی موارد سنگ های کلیوی رژیم عامل بسزایی محسوب می شود ،متخصص تغذیه می تواند غذاهایی را برای کاهش ریسک سنگ های کلیوی توصیه نماید .

(مصرف بیش از حد ویتامین D ، ویتامین C ، نمک ، پروتئین و غذاهای حاوی مقادیر زیادی اگزالات (سبزیجات سبزتیره) خطر تشکیل سنگ را افزایش می دهد. استفاده از یک رژیم غذایی کم پروتئین ، کم سدیم با مقدار کافی کلسیم از خطر ابتلا می کاهد .)

اجتناب از مصرف :

(غذاهای فرآوری شده مانند چیپس،سبزیجات کنسرو شده،چاشنی‌ها،غذاهای حاوی بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین)،مصرف کمتر پروتئین حیوانی )