آبله مرغان در کودکان
کلینیک پارس ،درمانگاه پارس،متخصص اطفال ،آبله مرغان کودکان

آبله مرغان

آبله مرغان یا واریسلا نوعی عفونت است که در اثر ویروس ایجاد می‌شود. بیماری آبله مرغان یک بیماری با قدرت واگیر شدید است که خود را با خارش و جوش های آبدار قرمز نشان می دهد و در 48 ساعت اول این بیماری قابلیت واگیر بسیار بالایی دارد که اغلب به عنوان یکی از عفونت‌های دوران کودکی در نظر گرفته می‌شود. بیشتر کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند و معمولاً آبله مرغان در کودکان پیش از ۱۰ سالگی بروز می‌کند. این بیماری می‌تواند بزرگسالانی که قبلاً به ویروس آن آلوده نشده اند را نیز مبتلا سازد.

این ویروس به منظور جلوگیری دارای واکسن است. زمان تزریق این واکسن در زمان ۱۲ تا ۱۵ ماهگی است. البته برای محافظت بیشتر و اطمینان از واکسیناسیون کارآمد پیشنهاد می‌شود دوز یادآور این واکسن در سنین ۴ تا ۶ سالگی مجددا تزریق شود.
درمورد واکسیناسیون علیه این ویروس باید گفت که استفاده از واکسن، تا حدود قابل توجهی ابتلا به آبله مرغان را در اطفال کاهش می‌دهد اما ممکن است تزریق همین واکسن در سنین بالاتر موجب ابتلا شدن فرد به زونا بشوند.

علائم و نشانه‌های بیماری آبله مرغان

از زمان قرار گرفتن فرد در برابر ویروس آبله، امکان دارد تا 21 روز طول بکشد که ویروس خود را در بدن فرد نشان دهد و دوره درمان آبله بین 5 تا 10 روز می باشد.مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری آبله مرغان مربوط به قبل از ظهور جوش‌ها:

● راش و دانه‌های پوستی

که معمولاً یک یا چند روز پیش از بروز راش پوستی  یا بثورات پوستی ایجاد می‌شوند.

● تب و سر درد

تب ایجاد شده و امکان دارد باعث تحریک‌پذیری و کج‌خلقی کودک شود.

❃ جهت رفع تب بدن کودک از موارد زیر می‌توان استفاده کرد:

• در دمای طبیعی اتاق از پوشاندن لباس‌های اضافی به کودک بایستی خودداری شود.

• کودک باید مقدار زیادی مایعات مصرف کند.این کار به جلوگیری از کم آبی بدن کودک کمک می‌کند. چنانچه کودک تحریک‌پذیر و کج‌خلق نباشد امکان دارد تمایل بیشتری به مصرف مایعات داشته باشد. در صورت عدم تمایل به مصرف مایعات، کودک می‌تواند نیم ساعت پس از مصرف پاراستامول و کاهش تب، از مایعات استفاده کند.

• در صورت وجود تب نباید از اسفنج مرطوب یا خیس استفاده شود. در صورتی که آب بیش از حد سرد باشد، این روش می‌تواند سبب تنگ شدن رگ‌های خونی زیر پوست شود. در این حالت امکان دارد حرارت در عمیق‌ترین بخش‌های بدن محبوس شود. در نتیجه امکان دارد تب کودک تشدید شود.

• برخی از افراد نیز از پنکه جهت کاهش تب کودک استفاده می‌کنند. در صورتی که دمای پنکه بیش از حد سرد باشد نباید از این روش استفاده شود. البته جریان ملایم هوا در دمای طبیعی اتاق می‌تواند مفید باشد. به این منظور می‌توان پنجره اتاق را باز کرده و یا از یک پنکه در طرف دیگر اتاق جهت گردش هوا استفاده شود.

● ناراحتی و حساسیت

● سردرد

● خستگی شدید

● حالت تهوع

● ترش شدن گلو

● بی‌اشتهایی

● احساس عمومی کسالت و مریضی

● خارش پوست

● ظهور آثار جوش بر روی پوست که پوست اطراف به رنگ قرمز و به حالت ملتهب در می‌آید.

● ایجاد زخم در حفره دهان و لوزه‌ها که ممکن است دو تا سه روز قبل از بروز تاول‌های اصلی آبله مرغان مشاهده شود.

موارد زیرشامل  گروه کودکان در معرض خطر می‌باشند

● کودکان (نوزادان) با سن کمتر از ۱ ماه

● کودکان دارای دستگاه ایمنی ضعیف. برای مثال کودکان مبتلا به سرطـان خـون، بـیـماری دسـتـگاه ایمنـی و یا ایـدز/ اچ آی وی

● کودکانی که از داروهایی مانند استروئیدها، داروهای سرکوب‌کننده دستگاه ایمنی یا شیمی درمانی استفاده می‌کنند.

● کودکان مبتلا به بیماری‌های شدید قلبی یا ریوی

● کودکان مبتلا به عارضه‌های پوستی شدید

عوارض ناشی از آبله مرغان کودکان

در بیشتر موارد آبله مرغان کودکان بدون بروز هیچ عوارضی بهبود پیدا می‌کند. به ندرت امکان دارد یک یا چند مورد از عوارض زیر ایجاد شوند:

● عفونت‌ باکتریایی‌ ثانویه‌ برروی‌ تاول‌های‌ آبله‌ مرغان‌

● عفونت‌ ویروسی‌ چشم‌

● ندرتاً آنسفالیت‌ (التهاب‌ یا عفونت‌ مغز)

● احتمال‌ بروز زونا سال‌ها بعد در دوران‌ بزرگسالی‌

● ندرتاً باقی‌ماندن‌ جای‌ تاول‌، در صورتی‌ که‌ تاول‌ عفونی‌ شود

● میوکاردیت‌ (التهاب‌ عضله‌ قلب‌)

● آرتریت‌ (التهاب‌ مفصل‌) به‌ طور گذرا

● ذات‌الریه‌

● التهاب کلیه (گلومرولونفریت)

● التهاب ناگهانی آپاندیس

● آتاکسی (مشکلات مرتبط با هماهنگی حرکات بدن)

● التهاب لوزالمعده

● بیماری پورپورای (عارضه‌ای که می‌تواند بر کلیه‌ها تأثیر بگذارد)

● التهاب بیضه‌ها

● التهاب مفاصل

● التهاب قسمت‌های مختلف چشم

☜ در صورت بروز هر یک از علائم زیر بایستی به پزشک مراجعه شود

● مشکلات تنفسی

● بروز ضعف مانند سستی در زمان راه رفتن

● خواب‌آلودگی

● تشنج

● درد یا سردردی که با وجود مصرف پاراستامول (استامینوفن) تشدید می‌شود

● عدم توانایی مصرف مایعات در اثر وجود راش شدید در دهان

● راش شدید و یا کبودی و خونریزی راش در پوست

● احساس کسالت شدید

بیماری زونا چیست ؟

در صورتی که ویروس پس از ابتلا به آبله مرغان به طور کامل از بین نرفته باشد ممکن است بیماری زونا ایجاد شود.بیماری زونا در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود که در واقع همان ویروسی است که سبب بروز بیماری آبله مرغان می‌شود. هر شخصی که در گذشته به آبله مرغان مبتلا شده باشد ممکن است به بیماری زونا دچار شود. زونا نوعی عفونت مرتبط با اعصاب و ناحیه‌ای از پوست است که دارای عصب می‌باشد. این بیماری باعث می‌شود که در ناحیه‌ای که در امتداد عصب آسیب‌دیده قرار دارد راش پوستی و درد ایجاد شود.برخی از ویروس‌ها در ریشه‌های عصب نزدیک طناب نخاعی، غیرفعال باقی می‌مانند. این ویروس‌ها باعث بروز هیچ علائمی نمی‌شوند. امکان دارد این ویروس‌ها دوباره تکثیر شوند. این حالت معمولاً سال‌ها پس از بروز آبله مرغان بروز می‌کند. ویروسی که دوباره فعال شده است در امتداد اعصاب به پوست منتقل شده و باعث بروز زونا می‌شود.

در صورتی که قبلاً به بیمار آبله مرغان مبتلا نشده باشید، امـکان دارد با قـرار گرفتـن در معرض شخـص مبتـلا به زونا، بیـماری آبله مرغان در شما ایجاد شود. ولی امکان ابتلا به زونا در اثر قرار گرفتن در معرض شخص مبتلا به آبله مرغان وجود ندارد. (همچنین امکان ابتلا به زونا در اثر قرار گرفتن در معرض شخص مبتلا به زونا نیز وجود ندارد).

نحوه ی انتقال یا سرایت آبله مرغان

ویروس آبله مرغان مسری است، مخصوصا در ۴۸ ساعت اول میزان انتقال آن با احتمال بسیار زیادی برابر است. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست یا قطره‌های پراکنده شده به هوا با سرفه یا عطسه، به راحتی به شخص دیگری منتقل می‌شود و یا از طریق تماس مستقیم یا لمس کردن تاول‌های آلوده نیز به شخص دیگر سرایت کند.

● شخص مبتلا به آن از حدود دو روز قبل از ظهور جوش‌های پوستی، آلوده است و می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند، هر چند که خود شخص ممکن است در این زمان، هیچ گونه علائمی از این بیماری مشاهده نکند.

● از وقتی که جوش های آبله مرغان بر روی پوست ظاهر می‌شود تا زمانی که همه تاول‌ها خشک شده و روی آن پوسته خشک تشکیل شود، معمولاً حدود ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد و در این مدت ویروس می‌تواند از شخص بیمار به دیگران سرایت کند.

● از وقتی که همه تاول‌ها خشک شده و بر روی آن‌ها پوسته خشک (جرب) تشکیل شود، کودک می‌تواند به مدرسه بازگردد. دقت کنید که بعد از تماس اولیه کودک با بیماری و آلوده شدن او به ویروس، تا زمانی که جوش‌های ناشی از آبله مرغان بر روی پوست او ظاهر شود، ممکن است تا ۱۶ روز طول بکشد

مراقبت از افراد دیگر در برابر ابتلا آبله مرغان

● فرد مبتلا به آبله مرغان از دو روز پیش از ظهور دانه‌های پوستی تا زمان رفع این دانه‌ها، دارای قابلیت انتقال این بیماری به افراد دیگر می‌باشد. کودک مبتلا به آبله مرغان بایستی از رفتن به مدرسه یا مهد کودک خودداری کند (برای مدت ۵ روز از زمان ظهور راش پوستی تا زمان رفع راش).

❃  همچنین شخص مبتلا باید از قرار گرفتن در معرض افرادی که ممکن است در اثر ابتلا به آبله مرغان به بیماری خطرناک دیگری دچار شوند خودداری کند. این افراد در معرض خطر عبارتند از:

● زنان بارداری که در گذشته به آبله مرغان مبتلا نشده باشند. بیماری آبله مرغان ممکن است در زمان بارداری خطرناک باشد و سبب بروز عوارض شود.

● افراد دارای دستگاه ایمنی ضعیف مانند اشخاص مبتلا به سرطان خون، اچ آی وی/ایدز، افرادی که از داروهای استروئید استفاده می‌کنند و یا افرادی که در حال انجام شیمی درمانی هستند.

● کودکان در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان که قبلاً به آن اشاره شد.

افراد مبتلا به آبله مرغان تا زمان دلمه شدن همه دانه‌های پوستی بایستی از مسافرت با هواپیما خودداری کنند.

در چه صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید

در کودکان حتی کم‌اهمیت‌ترین مسائل نیز حائز اهمیت می‌شوند بنابراین به طور کلی همه اختلالات در آنها باید فورا به اطلاع پزشک  برسد.

بثورات بسیار قرمز است که معمولا نشانگر عفونت باکتریایی ثانوی هستند. همچنین بثوراتی که با سرگیجه یا بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی)، تنگی نفس، لرزش بدن، سرفه، استفراغ، و یا تب بالاتر از ۳۹ درجه همراه است.

درمان آبله مرغان

●  هدف از درمان آبله مرغان کودکان، تسکین علائم بیماری و ایجاد احساس آرامش در کودک در زمان مقابله دستگاه ایمنی با ویروس می‌باشد. فرد مبتلا به آبله مرغان باید به خوبی استراحت نماید تا فرایند درمان آبله به سرعت تبدیل به درمان بشود.

● چون این یک بیماری ویروسی است بنابراین پزشک معمولا آنتی‌بیوتیک تجویز نمي‌کند. فقط در صورتی که کودک بر اثر خاراندن یا کندن تاول‌ها دچار عفونت در محل ضایعات پوستی شده باشد پزشک برای متوقف کردن رشد باکتری‌ها در این محل آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز می‌کند.

● کرم یا پماد نرم‌کننده می‌تواند به رفع خارش کمک کند. به این منظور در بیشتر موارد از پماد کالامین استفاده می‌شود.

● در صورت دشواری در خوابیدن در اثر خارش می‌توان از آنتی هیستامین (به شکل قرص یا شربت) استفاده کرد. این دارو در کودکان بالای ۱ سال قابل استفاده است و بایستی در زمان خواب مصرف شود.

● جهت جلوگیری از بروز مشکل در زمان خارش پوست، ناخن‌ها بایستی کوتاه نگه داشته شوند.

● لباس کودک بایستی مناسب باشد به گونه‌ای که کودک احساس سرما یا گرما نکند. به این منظور از پارچه‌هایی مانند کتان می‌توان استفاده کرد.